سئوکانتنت مارکتینگ

تولید محتوا به روش خوشه سازی: آینده سئو (SEO) و بازاریابی محتوایی

تولید محتوا به روش خوشه ای، یکی از داغ ترین موضوعات سئو در این روزهاست. این تکنیک تولید محتوا در پاسخ به الگوریتم های جدید گوگل مطرح شده است، الگویتمی که به جای کلمه کلیدی به هدف کاربر از جستجو می پردازد.

مهم نیست که مخاطب شما دقیقاً چه کلمه ای را در گوگل جستجو میکند، مهم این است که او به دنبال چه چیزی است و باید بتوانیم منظور او را حدس بزنیم! این منطقی است که الگوریتم جدید گوگل بر اساس در حال تکامل است تا جایی که عده ای معتقدند که دوران «کلمه کلیدی» به سر آمده است!
فرض کنید شما دنبال فیلمی میگردید که «کرستین بیل» و «راسل کرو» در آن بازی کرده اند و کل اطلاعات شما درهمین حد باشد؛ نتایج جستجو جالب است:

 

گوگل هوشمندانه فهمید که من به دنبال چه فیلمی هستم و فیلم 3:10 به یوما را که در سال 2007 ساخته شده بود، در صدر نتایج نشان داد.

کلمه کلیدی، خدایش بیامرزد؟!

بسته به اینکه شما قبلا چه کلماتی را جستجو کرده اید و یا در چه مکان و چه زمانی هستید، نتایج جستجوی شما با یک کلمه کلیدی خاص متفاوت خواهد بود. به طور کلی الگوریتم های گوگل به سمت شخصی شدن می روند و اساس آن ها بر این فسلفه استوار است که: نیاز کاربر است که اهمیت دارد، نه محتوای شما!
از همین رو قدرت تکنیک های مبتنی بر کلمات کلیدی هر روز رنگ می بازد و جای خودش را به مدلی می دهد که «مدل خوشه ای تولید محتوا» نام دارد.

تولید محتوا به روش خوشه ای Topic Clusters

کشف روابط بین محتواهای مختلف، چیزی است که گوگل مدام برای آن تلاش میکند تا پازل خودش را تکمیل و به اصطلاح الگوسازی کند. وقتی شما به صورت خوشه ای تولید محتوا میکنید، گوگل خیلی راحتتر این کار را انجام میدهد و با رتبه بالاتر در نتایج جستجو، زحماتتان را جبران میکند.

تولید محتوا به روش پراکنده و بی نظم

تولید محتوا به روش خوشه ای

چگونه محتوای سایت خود را خوشه سازی کنیم؟

هر خوشه محتوایی (cluster) یک هسته یا پیلار (pillar) دارد که محتواهای شاخه ای حول آن شکل میگیرند. برای مثال، یکی از خوشه های اصلی در وبمسترفا، موضوع «تولید محتوا» است که هسته آن محتوایی است با همین عنوان. سایر محتواهایی که در حوزه «استراتژی محتوا»، «بازاریابی محتوا» «برنامه ریزی تولید محتوا» و غیره تولید می شود، شاخه های فرعی این خوشه هستند.
بعد از تولید محتوای هسته و محتوای خوشه، نوبت به لینک دهی می رسد. هر شاخه فرعی در هر خوشه باید به ساقه اصلی لینک داده شود. در نهایت همه این خوشه ها می بایست به صفحه اصلی سایت متصل شوند که هسته و ستون اصلی محتوای شماست.
با خوشه سازی محتوا، در واقع به گوگل میگویید که من به طور تخصصی روی این موضوع و این حوزه متمرکز شده ام. چیزی که برای گوگل خیلی مهم است و اعتبار زیادی به آن میدهد.

 

محتوای خوشه ای، ترافیک ارگانیک، بهترین تکنیک سئو

کارشناسان سئو، سالهاست که با تکیه بر کلمات کلیدی کار خود را پیش میبرند. این رویکرد باعث شده بود که تولید کنندگان محتوا بیشتر برای گوگل بنویسند تا مخاطب. اما از مدتی پیش این روند سمت و سوی جدید به خود گرفته است. سمتی که نیاز و علائق مخاطب حرف اول را میزند و بیشترین اهمیت را دارد.
کلمات کلیدی را به طول کلی به 3 دسته مختلف تقسیم میکنند:

  • کلمات کلیدی تراکنشی مثل : «خرید تجهیزات پزشکی»
  • کلمات کلیدی اطلاعاتی مثل: «بهترین نرم افزار حسابداری»
  • کلمات کلیدی ناوبری مثل: «سایت سازمان سنجش»

تا کنون بیشتر تمرکز سئوکارها بر روی کلمات دسته اول بوده است، یعنی تراکنشی. در حالیکه جستجوهای اطلاعاتی ارزش بیشتری دارند و امتیاز بیشتری بدست میدهند. هرچند که هر سه دسته مهم هستند و بهتر است که آنها را به طول کامل پوشش دهیم.
اگر جای هر گروه از این کلمات را در قیف بازاریابی بخواهیم پیدا کنیم، کلمات تراکنشی پایین قیف را هدف گرفته اند و کلمات اطلاعاتی بالای قیف. کلمات تراکنشی دنبال فروش و تبدیل لید به مشتری هستند و کلمات اطلاعاتی دنبال جذب لید.

امیدواریم با توجه به این مقاله بتوانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و رتبه سایت خود در گوگل را افزایش بدهید.
برچسب ها

مرتضی شجاعی اصل

کپی بلاگر و استراتژیست محتوا. یک INTP که میخواهد زندگی اش را در محراب حقیقت قربانی کند، غم نان اگر بگذارد! با اینکه در مارکتینگ و کارآفرینی عمیق شده، اما از مدتها پیش فلسفه، روانشناسی، تاریخ، کیمیاگری، سیاست، ادبیات و سینما وعلوم پرورش شترمرغ را هم دارد مزه مزه میکند! ماجرا به اینجا ختم نمیشود. او که همیشه و لاقیدانه هم آغوش «محتوا» بوده است، همین چندوقت پیش بود که فهمید مفهومی به نام «استراتژی»، دل و دینش را به یغما برده است. برایش دعا کنید! در ضمن به طرز عجیبی شیفته آبی زنگاری است.

نوشته های مشابه

۱ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن